Namnet Charbel

Namnet Charbel

Här om dagen fick jag äntligen mitt namn förklarad.
Jag har redan glömt bort vem människan var och det har att göra med mitt fantastiska minne :).
Han förklarade först att namnet Charbel är ett tungt namn och trodde att jag visste vad namnet betyder.Jag skakade på huvudet och sade att jag inte visste vad mitt namn betydde.
Mannen tittade lite konstigt på mig och började förklara.
Man kan dela upp namnet Charbel i två ord. Char är ett ord och el är ett annat ort.
Det första ordet har en betydelse som vi kanske inte har på det svenska språket men jag skall försöka. Char på arabiska betyder berättelsen, vittnesbördet eller bilden av någonting.

Ordet el var desto enklare att lista ut. El betyder Gud. Alltså betyder mitt namn berättelsen om Gud, vittnesbördet om Gud, bilden av Gud.Direkt fick jag skuldkänslor, skuldkänslor för att det inte är alltid jag gör min berättelse om Gud eftersom jag inte är syndfri. Efter några sekunder fick jag en annan tanke, Wow vilket namn jag besitter. Berättelsen om Gud, kan man få ett bättre namn.
Men av detta namn innebörd har jag lite skyldighetstaganden.
Måste jag inte tänka på vad för namn jag bär på, eller gör jag Gud som mitt namn genom att säga lite hastigt mitt namn och sedan går vidare. När jag var liten hatade jag mitt namn för det var väldigt svårt för mina lärare att uttala det. Jag ville aldrig gå på upprops dagar för jag visste att de skulle säga fel och folk skulle skratta.
Jag skyllde direkt på mina föräldrar för att de givit mig ett svårt namn och följden blev ett dåligt självförtroende. Men med åren har jag lärt mig att gilla mitt namn för det gör mig speciell i de flesta sammanhang i gemenskap med svenskar. Jag har alltid förklarat att jag fått mitt namn efter ett helgon som heter Charbel, Mar Charbel från Libanon.
Idag kan jag stolt säga att jag älskar mitt namn för det är ännu ett bevis på Gud. Min Uppgift som en mänsklig Charbel är att visa på Jesus Kristus Guds Messias.
Lättare sagt än gjort men så länge min vilja finns att följa honom, blir mitt liv mer likt hans trots att jag har mil kvar att uppnå en bråkdel av Jesu livsstil.
Du som inte vet vad ditt namn betyder, försök forska för det kanske säger någonting till dig här idag. Om du vet så berätta gärna vad du har fått för mäktigt man :).
 Med vänlig hälsning CG


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0