En far som berör...

Utan dig hade jag inte kommit till, och utan dig hade jag saknat mycket i mitt liv.

Jag kommer ihåg som liten när jag kom hem från skola. Jag slängde min skolväska i hallen o skrek, är pappa hemma? När jag fick svaret: Ja det är jag, blev jag lugn.
Var svaret nej växte en oro inom mig och varje gång dörren öppnades sprang jag dit för att se om det var du far. Ju äldre jag blev ju mer kände jag igen dig.
Kände igen sättet du öppnade dörren och lätet av dina nycklar när du steg in i hemmet. Som liten fanns en fruktan, en fruktan som jag fick erfara efter att jag busat tillräckligt och jag blev tillrättavisad. Jag kände mig ensam och svag när du fick nog, många lavetter delades ut och då förstod jag inte varför. Idag måste jag säga att jag är glad över sättet du behandlade mig på och det du uppfostrade mig till.

Argsint tyckte jag att du var som liten men oj min far vad den bilden har förändrats.
 Mer tålmodig och härlig far finns inte i världen att få. Jag kanske inte fick allt jag ville som barn, men det täcker upp allt som jag gått miste om när jag ser ditt förstånd.
 Vem har funnits vid min sida när jag gjort mig illa, både som barn och som vuxen. Kommer ihåg när jag bröt mitt ben och jag tittade upp på läktaren.
Jag såg hur du flög över staket och stängsel för att ta hand om mig.
Många nätter när jag kommit hem efter destruktiva utgångar försökte du tala vishet med mig och då förstod vi inte varandra.

Jag sa att du inte fattar på att leva i detta samhälle eftersom du är uppvuxen i en helt annan värld. Idag kan jag skaka på huvudet o känna mina tåra som rinner nedanför mina kinder.

Är det av skuldkänslor eller är det av kärlek? Det är mycket jag ångrar som jag sagt och gjort emot dig, händelser som satt dig i knipa pga. mina dumheter men trots allt så stod du kvar och efter att du lugnat dig öppnade du din famn och sedan krama mig, samtidigt som du lova att allt skall ordnas min son. Idag kan jag se tillbaks till så mycket och bara titta på dig o njuta far.
Jag ser ditt lugn och ditt tålamod som var svårt för mig att märka, och jag vet att det inte berodde på dig utan kan endast skylla på mig själv.

De människor som känner dig har märkt av ditt sätt att vara, de människor som ser dig för första gången uppmärksammar vilket förstånd du har. Många av mina vänner har frågat mig hur du låtit mina systrar få åka kors och tvärs över denna värld för att uppfylla sina drömmar.

Jag själv har undrat hur du låtit dina barn göra som de velat och litat på deras omdöme trots att allt vi gjort inte varit det bästa.

När jag va ung sa jag alltid till mig själv "nää jag ska inte bli som min pappa, jag ska ge allt vad mina barn vill ha och aldrig säga nej". Idag vill jag bara ha en liten del av den tjänande gåvan du har, i dessa tider vill jag ha lite av ditt förnuft men framför allt så vill jag ha det goda hjärta du har, far. 

Jag längtar till den dagen jag själv har barn, då kanske jag kan förstå känslan som du talade om "du kommer inte att förstå mig tills du själv får barn mitt älskade barn".

 Alla gånger vi varit osams för att jag gjort dig besviken har du förlåtit, alla de gånger du vakna upp mitt i natten pga. all oväsen som jag skapade har du glömt bort.

Bara en människa med ett stort hjärta stöttar och servar sin avkomma i allt och det är det du gör min far.

Jag är stolt att säga att jag är Malkes son när folk undrar vem jag är och som i många fall får jag höra "jo det syns verkligen att du är hans barn" . Är det en vänlighetsfras folk drar eller är det av samma charm vi har.

Jag kanske inte känner dig tillräckligt för att jag inte bott under samma tak i massa dar men jag lovar dig far, jag lovar dig att idag står jag här och är villig att ta del av ditt liv dag för dag. Ta del av din personlighet som säkert har massa drag i lilla jag.
Jag är beredd att ta till drastiska drag för att få komma nära ditt rätta jag.
Ge mig bara en befallning och jag fullföljer den utan att blinka för det är dig jag vill visa min eviga tacksamhet för.
Är tacksam i vad jag erfarit men framförallt det jag har,
har med dig i en far och son relation.


Min älskade Pappa : )


Kommentarer
Postat av: Ninos

underbart skrivet charbel. han var ju tjejtjusaren i derike som du va förut. hehe. din pappa är en fin person. det märkte jag direkt. och rolig. man glömmer ofta bort hur mycket ens föräldrar tycker om en.

2009-07-20 @ 11:18:14
Postat av: Maria

jätte vackert.. :)

2009-07-20 @ 15:08:14
Postat av: Lexi

Vackert -ord räcker inte ibland.

2009-07-21 @ 15:33:36
URL: http://alexxxi.blogg.se/
Postat av: D

Din pappa skulle stolt lyfta upp sin högra hand mot din axel, vackert! Texten rörde vid mitt hjärta..

2009-08-13 @ 20:43:36
Postat av: Mia

Vad glad jag blir när jag läser om din hyllning till din pappa. Ha det bra vännen.

2009-08-16 @ 21:05:59
Postat av: Nanc

Fint skrivet:)

2009-08-18 @ 01:06:15
Postat av: leila.k

nice nice beskrivning av hur det är att ha en far i ens liv..exakt så är det. bra där

2009-09-14 @ 16:11:23
Postat av: Huli

Berörande charbel... Du har gett din pappa lugn o harmoni som kommer förlänga hans liv.. Hoppas vi!:) Men Du och din pappa verkar ha en stark vilja båda två, fast du fixa de i oskarshamn och han där hemma i atrium och med Guds hjälp. Det du ansåg gick förlorat då har istället ersatts me en livserfarenhet, så tacka för den o dela med dej den. Vilken vinst! Kraam C.G :)

2009-10-23 @ 19:42:31
Postat av: Bella

Vad fint du skriver :D

2009-11-11 @ 12:38:21
Postat av: Liiah

va gulligt =)

2009-11-23 @ 23:43:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0