Den nyfunna diamanten...

Den nyfunna diamanten.

Tänk dig en nyfunnen diamant, den kanske inte är den finaste med massa jord på den och inga fina former. Exakt samma sak är en ung människa, denne är inte formad ännu. När en oslipad diamant sakta men säkert slipas blir den finare för var dag, exakt samma sak är det med en ung människa. Varje gång den lär sig, utvecklas och tar sitt ansvar i de handlingar den gjort formas den till en slipad personlighet och en karaktär. Varje gång diamanten slipas, kapas en pytte liten del utav själva diamanten och det hugger till i föremålet. Efter varje ingrepp i diamanten så blir den finare och finare.  Exakt samma sak är det med en ungmänniska som slipas, det gör jätte ont att bli formad och utvecklad. För varje ingrepp i en ungmänniskas karaktär så blir den mer och mer utvecklad och formad.

Vad vill jag sagt att detta tänker du nu!

Vår uppgift som vuxna och som arbetar med dessa små liv är att finnas där o stötta dem. Vi har i ansvar att slipa och tvätta rent diamanten från dess skitiga jord, vi har i ansvar att uppmuntra och se samt höra ungdomen. Diamanten vill bli funnen från jorden, för den gör ingen nytta när den är gömd mitt i ingenstans. Ungdomen vill bli sedd och älskad och värdesatt, ensam i sitt lilla hörn bidrar den varken till någon gemenskap eller ger någon tillfälle att älska denne. Därför ingår det i vår tjänst att se, höra, uppmuntra samt coacha, men framför allt att ÄLSKA ungdomen. Det inte i våra egna former och utifrån massa mallar som vårt samhälle har byggt upp, utan snarare genom ett skräddarsytt tillvägagångssätt passande den individ som behöver bli sedd.

Vissa behöver ha lyssnande öron till sin förfogande, andra behöver bli uppmuntrade genom tal till deras öron. Andra blir berörda av att dess öga får observera.

Jag personligen behöver någon som hör mig tala för att senare kunna ge mig feedback på det jag tycker och tänker. Vad behöver du?

         En oslipad diamant


CG


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du talar från hjärtat och ditt hjärta innehåller så mycket godhet!



Jag vill bli hörd men har svårt att tala

2010-03-03 @ 01:22:30
Postat av: cano

Riktigt fint , keep up the good work!

2010-03-03 @ 01:36:41
Postat av: sandra

vackert skrivet charbel, Jag tror att det är svårt att få folk att lyssna på än, men ännu svårare för dem att ge feedback, iallfall om de är vänner...



Själv är det ganska mycket jag vill just nu, men som ja tyvärr inte orkar med...

2010-03-03 @ 19:09:29
URL: http://sandrags.blogg.se/
Postat av: :)

Dina inlägg får mig att reflektera mycket.



Lärande hänger ihop med reflektion,reflektion resulterar i ny kunskap och utveckling.



Älskar dina inlägg:)



(Just nu behöver jag kraft och stöd)

2010-03-03 @ 22:24:29
Postat av: Anonym

Dina liknelser är så braa, fortsätt så gubben!

2010-03-03 @ 23:49:09
Postat av: Jag

Ibland behöver man bara ha någon vid sig., och veta att den personen finns till när som,.

2010-03-14 @ 20:36:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0