7e: februaris, Den ångerfulles bön

7e: februaris andakt, Den ångerfulles bön.


Jag slog upp min bibel och tittade på bibelläsningsplaneringen som finns i den. (En plan som visar vad jag ska läsa för stycke i bibeln varje dag. Efter ett år har man läst hela Bibeln, väldigt bra tycker jag). Dagens psalm var psalm 38 som heter Den ångerfulles bön och märkligt nog känner jag mig ångerfull. ag kan inte sätta finger på just vad men det kan ha att göra med att man inte alltid prioriterar Gud. Oavsett hur mycket kunnande man har eller hur mycket tid man lägger för Gud kommer denna känslan upp då och då. Jag avskyr verkligen denna känsla för jag känner mig så skyldig, men vet inte i vad, men ändå kan jag se något positivt ut denna ”känsla”. Jag blir påmind om att söka Guds rike ännu mer, oavsett om det känns fel och falskt att komma krypande till Herren när man känner sig smutsig och svag. Det är just i denna stund Han vill ha oss mer än någonsin, Jesus sade själv: jag kom för de fattiga, svaga och sjuka.


Herre straffa mig inte i din ilska, tillrättavisa mig inte i din förbittringsglöd.  Inget helt finns i min kropp för din vredes skull, inget frisk finns i mina ben för min synds skull. Min syndaskuld går mig över huvudet, den tynger mig som en tung börda. Mina sår stinker och flyter för min dårskaps skull. Jag går krokigt och mycket böjd, hela dagen går jag sörjande. Jag är maktlös och sönderslagen, jag klagar i mitt hjärtas oro. Herre du känner all min längtan, mina suckar är ej dolda för dig för du känner mig. Mitt hjärta slår häftigt av synden som finns i mitt liv och min kraft har övergivit mig i min förtvivlan. Mina ögons ljus, också det är borta av den skugga som drabbat mig.

Jag är lik en döv som inte hör, lik en stum som inte öppnar sin mun.  Jag är lik en man som inte hör, som ej öppnar sin mun till svar.  Men jag vänder mig till dig Herre, du skall svara Herre, min Gud. Jag tänker: låt inte det onda få glädjas över mina vacklande ben, då jag är nära att falla känner jag alltid min smärta. Jag bekänner min skuld och sörjer över min synd. Mina fiender lever och är mäktiga, många är de som hatar mig utan orsak. De som lönar gott med ont står emot mig emot därför att jag strävar efter det goda.  Överge mig inte Herre, min Gud, var inte långt ifrån mig! Skynda till min hjälp, Herre du min frälsning. ( egen översättning av psalm 38)


Jag kan inte sätta finger på just vad men det kan ha att göra med att man inte alltid prioriterar Gud. Oavsett hur mycket kunnande man har eller hur mycket tid man lägger för Gud kommer denna känsla upp då och då. Jag avskyr verkligen denna känsla för jag känner mig så skyldig, men vet inte i vad, men ändå kan jag se något positivt ut denna ”känsla”. Jag blir påmind om att söka Guds rike ännu mer, oavsett om det känns fel och falskt att komma krypande till Herren när man känner sig smutsig och svag.


Det är just i denna stund Han vill ha oss mer än någonsin, Jesus sade själv: jag kom för de fattiga, svaga och sjuka.


”varför är du tyngd av sorg, min själ, och full av oro? Sätt ditt hopp till Gud ” (psalm 43:5)


Kommentarer
Postat av: D

Vad jag kände med dig idag, lite läskigt men jag hade exakt samma känsla idag.. En ångerfull känsla, skillnaden kanske att jag exakt vet vad.. söndag dagen då jag vill vara i Guds hus men istället jobbade jag, som alltid denna dag och det gör mig ledsen egentligen att jag vet att jag vill och borde vara i kyrkan men jag är inte där.. I mitt hjärta så är det Han som är störst, först Gud sen familjen sen jag..

2010-02-07 @ 21:36:24
Postat av: Anonym

Det kan ha att göra med att jag inte heller var i kyrkan idag och därför känner denna vånda!



Härligt att han är störst hos dig! Vackra ord som jag ofta säger men ibland så håller jag dem inte!



Vem e du?

2010-02-07 @ 23:32:17
Postat av: AA

Känner sååå igen mig i den ångerfyllda känslan, och känslan av att jag som är så ond och smutsig inte ens förtjänar hans förlåtelse ger ännu mer skuldkänslor.

2010-02-07 @ 23:39:25
Postat av: roberto

Hur mycket tid man en lägger ner så blir man endå besviken eftersom man tänker ja kunde ha lagt ner mer tid jag kunde gjort det bättre och si o så. Men nästa tillfälle då man förbättrar bristerna så kommer man på nya fel att man kunde gjort vissa saker bättre igen. Jag tycker inte man ska klandra sig själv utan dom tillfällen man får med gud ska man ta vara på dom och göra det bästa av saken fast det är en gång om året man läser bibeln eller går till kyrkan eller om man gör det 100 gånger om året. Gud förstår och förlåter

2010-02-08 @ 00:24:02
Postat av: D

aa de e lätt att i en värld som våran glömma bort att Han är den vi kan lita på som ger oss styrka och hopp, anledningen till att vi ens är här för Han älskar alla precis som alla är.. hur hemskt det än låter nu o säga glömma..



ja e daniella, hehe ingen du känner:)

2010-02-10 @ 23:15:18
Postat av: Mimi

Gillar din blogg! Keep up the good work!

2010-02-15 @ 21:45:35
URL: http://dr-mimi.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0