Psalm 23 enligt Filip Danho

Psalm 23

Denna Psalm Filip Danhos (13 år och min kusin) favorit psalm. Vi satte oss och jag fråga honom om han kunde någon Bibelvers, då rabblade han upp hela psalm 23. Jag blev både chockad och fick ångest, över att jag bara kan Joh. 3:16 ”ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv” och lille Filip kunde en hel psalm. Mäktigt måste jag medge, för trots de år jag  studerat bibelskola och teologi och trots alla bibelstund jag varit på så har jag aldrig lärt många verser utantill. MVG till Filip! I alla fall, lektionen börja och vi tog till uppgift att förklara den lite djupare och det resulterade i detta! Läs och häpna över hur duktig Filip är på att förklara bibeln!!!


Vers 1. Herren är min herde, mig skall inget fattas, Herren är den som tar hand om oss, vi är fåren och är herden. Herden skyddar, räknar dem, han är rädd om dem och han leder dem dit han vill. Om jag har en herde som tar hand om mig så kommer ingenting fattas för Han vet vad jag behöver.

Vers 2. Han låter mig vila på gröna ängar, fåren som vi är vill helst vara på gröna ängar för att beta sig mätta av det goda. Herden låter oss få vår vila där också, Där vatten finns leder Herren mig för att bara gå runt och beta är inte nyttigt, fåret måste få tillräckligt med vatten, men även för att tvätta rent sin ull.

Vers 3. Han vederkvicker min själ, han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull. Han stärker min själ som ofta brukar bli svag, han ger mig den styrka jag behöver var dag. Han leder mig till de vägar som är hans och om de är hans då är dem rätta. Allt detta gör han för att han älskar oss och vill att vi älskar honom och gör honom känd. Eftersom allt rätt och gott kommer från honom så vill han att vi gör det för hans namns skull.


Vers 4. Om jag än vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig. din käpp och stav, de tröstar mig. Om jag befinner mig i otäcka ställen så är jag inte rädd för Gud är med mig oavsett vad. När jag hamnar i svåra situationer så blir jag inte rädd för ännu en gång räknar jag med att du Gud räddar mig från dödskuggans dal och fall. Dina verktyg stärker och uppmuntrar mig i förtröstan där jag sviktar Herren.

Vers 5. Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn. Du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Du dukar upp livets bord för mig där mina ovänner ser mig och de avundas mig allt du har givit mig. Du älskar mig så mycket att du till och med smörjer mitt huvud med din dyrbara olja som görs bara för de rättfärdiga inför dig. Mina synder försvinner och du ger mig så mycket mer än vad jag egentligen behöver, allt i överflöd käre Herre.


Vers 6. Idel godhet och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall bo i Herrens hus evinnerligen. I äkta godhet av dig ska jag få varje dag under mitt liv, du kommer även skänka mig nåd varje morgon och jag ska få bo i Ditt hus för alltid Fader.


Amen!!!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fan va grym lill kusin du har, imponerande :)

2010-03-05 @ 16:53:06
Postat av: Frans

jag är små chockad. ;o

2010-03-07 @ 20:53:20
Postat av: linda

jätte finttt!!

2010-07-16 @ 18:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0